تایجی بهانه‌ای برای سورچرانی/ دارویی‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی - تایجی

به گزارش گرگ بورس، روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی خبر از موافقت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرط عدم افزایش قیمت ها داد.‌ صنعت دارو یکی از صنایعی است که مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی در این خصوص بیان کرد: مصوبه مجلس در مورد موافقت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبهم‌ است. مجلس شورای اسلامی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شروطی گذاشته و اعلام کرده دولت حق افزایش قیمت‌ها را نداشته و باید افزایش قیمت ها را جبران کند. حال آنکه افزایش قیمتی که در صورت حذف ارز دولتی دارو در بازار دارو رخ خواهد داد، قابل جبران نخواهد بود.

وی افزود: موضوع فقط مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ ارز در سامانه نیما نیست؛ چالش اصلی، تامین ارز کافی و سرمایه در گردش برای شرکت های دارویی و حفظ حاشیه سود زنجیره تولید و توزیع و تامین دارو است. مطالعات مرکز پژوهش های مجلس نشان داده علاوه بر ما به التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز سامانه نیما، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به بازار دارو اضافه خواهد شد.

اختراعی ادامه داد: کل بازار دارو در کشور ما در حال حاضر ۴۰ هزار میلیارد تومان است! این هزینه تحمیل شده، قابل جبران نیست. نه شرکت‌های بیمه کشور ما توانایی پوشش چنین هزینه‌ای را دارند و نه مردم قدرت خرید کافی برای پذیرش افزایش قیمت ناشی از حذف ارز دولتی را خواهند داشت.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی تاکید کرد: به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو امکان پذیر نیست و ضمنا ممکن است با توجه به خبر موافقت مجلس با حذف ارز دولتی، مشکلاتی در عرضه دارو ایجاد شده و‌ منجر به اختلال موقتی در بازار دارو شود و در نهایت، با گذشت مدت زمان کوتاهی، مسئولان اعلام کنند ارز دولتی مجددا به صنعت دارو تخصیص داده خواهد شد. به نظر می‌رسد مجلس فقط فرصتی در اختیار دولت قرار داده که توپ را در زمین دولت بیندازد و اگر دولت قصد حذف ارز دولتی را داشت، مابه التفاوت را به گونه‌ای پرداخت کند که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند که این کار با شعبده بازی هم امکان پذیر نیست.

اختراعی در رابطه با میزان نیاز صنعت دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز مورد نیاز صنعت دارو تا زمان وزارت آقای دکتر نمکی، ۲ میلیارد دلار بوده و بعد از تغییر مدیران سازمان غذا و دارو، دوستان اعلام کرده‌اند این میزان ارز برای صنعت دارو کافی نیست و صنعت دارو به ۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز دارد اما؛ شخصا معتقدم نیاز صنعت دارو به ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱ میلیارد دلار است. اما حتی اگر میزان نیاز ۲ میلیارد دلاری صنعت دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی را بپذیریم، مابه التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ های سامانه نیما حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بنابراین در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شرکت های تولید کننده دارو نیاز به سرمایه در گردش ۴۰ هزار میلیارد تومانی خواهند داشت که تامین این میزان نقدینگی از طریق بانک‌ها هم به راحتی انجام نخواهد شد و با در نظر گرفتن هزینه های مالی و مالیات بر ارزش افزوده و … در زنجیره تولید و توزیع دارو، به عددی در حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان خواهیم رسید و اقتصاد تولید دارو با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: ممکن است ظرفیت های تولید دارو در کشور کاهش یافته و واردات دارو افزایش یابد که قطعاً داروی وارداتی اختلاف قیمت فاحشی با داروی تولید داخل خواهد داشت و فشار قابل ملاحظه ای به مصرف کنندگان دارو تحمیل خواهد کرد.‌ به هرحال تولیدکنندگان یا واردکنندگان دارو به فکر منافع خود خواهند بود و تدبیری برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش خواهند اندیشید.

وی تصریح کرد: در نهایت هم این افزایش قیمت‌ها به زیان تولیدکنندگان و وارد کنندگان دارو نخواهد بود و هرچه بازار دارو بزرگ‌تر شود، حاشیه سود تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو هم افزایش خواهد یافت.‌ اما اتفاقی که خواهد افتاد این است که در نتیجه حذف ارز دولتی دارو، ظرفیت تولید دارو در کشورمان ناگهان کاهش یافته و مردم باید فشار کاهش عرضه دارو و همچنین جهش قیمت ها را متحمل شوند.

اختراعی تاکید کرد: همین حالا هم با نرخ ارز یکسان، قیمت داروی وارداتی چند برابر داروی تولید داخل است و اگر شرایطی فراهم شود که تولید دارو در کشور کاهش یافته و ناچار به افزایش واردات دارو شویم، فشار سنگینی بر دوش مصرف کنندگان دارو تحمیل خواهیم کرد. موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو به بهانه‌ی قاچاق دارو نیستم. این اظهار نظرها بیشتر شبیه بهانه است و رگولاتوری و نظارت بر نحوه توزیع و فروش دارو آنقدر هست که قاچاق در حجم گسترده صورت نگیرد. ضمن اینکه قاچاق دارو همچون سایر کالاها نیست و کشورهای مقصد هم به راحتی اجازه واردات هر دارویی را نخواهند داد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی خاطرنشان کرد: تمام این بهانه ها به منظور گشودن باب آزاد سازی نرخ ارز در صنعت دارو و بعد از آن افزایش قیمت ها است؛ چرا که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولیدکنندگان و بیش از آن برای واردکنندگان دارو، منفعت به همراه خواهد داشت. در مجموع می توان گفت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صنعت دارو از منظر سهامداری اتفاق خوشایندی است که موجب افزایش سودآوری تولید کنندگان و واردکنندگان دارو خواهد شد، اما خبر تلخی  برای مردم خواهد بود.

این فعال صنعت دارو در خاتمه تصریح کرد: وقتی سیاست گذاران به جای آن که نگران منافع مردم باشند، نگران منافع بنگاه‌های اقتصادی شوند، اوضاع رو به بهبود نخواهد رفت. این روحیه کاپیتالیستی و حتی یک پله بالاتر، لیبرالیستی، باید در سیاست گذاران و سیاستمداران کشور ما اصلاح شود.‌ دولتمردان و سیاستگذاران نباید فراموش کنند که انتخاب شده اند تا در خدمت مردم باشد و اتخاذ تصمیمات این چنینی به ضرر مردم است!

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 مارس 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.