تایجی انقلاب ما و نهضت امام، نمونه بارز تبلیغ تهاجمی است - تایجی

به گزارش مهتاب قدس، دیدار چندی پیش جمعی از مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی حائز نکته‌های مهمی در خصوص تبلیغ دینی بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار نیاز کشور به فعالیت‌های تبلیغاتی متکی بر تحقیق را بسیار بیشتر از فعالیت‌های کنونی دانست و با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ و ابعاد و ظرایف آن، گفتند: دین خدا در سطح توده‌های مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمی‌یابد.رهبرمعظم انقلاب ایمان مردم را پایه قوام نظام اسلامی خواندند و گفتند: حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر علم و گسترش ابزارها از جمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسا اینترنت) توسعه فراوان یافته، بنابراین عقل هم حکم می‌کند در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم.

در مجموعه گزارش‌ها و یادداشت‌های بایسته‌های تبلیغ به بررسی بیشتر این مسئله خواهیم پرداخت. در گام پنجم بایسته‌های تبلیغ به گفتگو با حجت الاسلام محمد صادق حیدری، عضو هیأت علمی حسینیه اندیشه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

انقلاب ما و نهضت امام، نمونه بارز تبلیغ تهاجمی است

حجت الاسلام محمد صادق حیدری در گفت و گو با مهتاب قدس با اشاره به لزوم تبلیغ دین با رویکرد تهاجمی عنوان کرد: منظور از تبلیغ تهاجمی، تبلیغی است بر ضد دشمن، و دشمن امروز بیش از اینکه با شبهات نظری در مقابل ما بایستد، از موضع عملی و کارآمدی در مقابل ما ایستاده است، اگرچه شبهه نظری هم مطرح می‌کند؛ اما مسئله ‎آن‌ها بیشتر کارآمدی تمدن غرب و مقایسه آن با کارآمدی تمدن اسلامی است، اینکه چه عقب ماندگی‌هایی در هر دو تمدن وجود دارد و باعث سلب هویت از مسلمین و تمایل مسلمین به دشمن و غرب می‌شود.

وی افزود: از آنجا که دشمن، خود را در قالبی غیر واقعی و البته جذاب عرضه می‌کند و می‌خواهد هویت را از مسلمین بگیرد، زمانی که مردم ما آگاهانه به آن سمت سوق پیدا کنند و تابع تمدن غرب شوند. بنابراین ضرورت تبلیغ با موضع تهاجمی آشکار می‌شود.

دشمن؛ مدعی مدیریت جهانی

حیدری با بیان اینکه برای این منظور به توانمندی علمی جدی نیاز است، تصریح کرد: البته منظور از این توانمندی نه فقط در نقد مبانی نظری غرب، بلکه به منظور نقد کارآمدی تمدن غرب است. در گام اول این موضوع را از موضع نیازهای بشری باید شروع کنیم، یعنی جدال احسن اگر بخواهیم بکنیم، فارغ از اسلام و دین، باید بگوییم که تمدن غربی علی رغم تمام شعارهایی که داده، و ادعای کارآمدی که می‌کند، چطور برخلاف شعارهای خود عمل کرده و کارآمدی خود را در چه حوزه‌هایی نقض کرده؛ اگرچه خود را بزک می‌کند، لذا باید یک توانمندی و تحلیل علمی از رفتار تمدن غرب داشته باشیم، یعنی سبک زندگی سیاسی، فرهنگی اقتصادی شأن را بررسی و آسیب‌ها و ضربه‌هایی که به بشریت وارد کرده، علی رغم ادعای تأمین نیازهای بشریت، در حالی که تمدن غرب نیازهای مردم برخی کشورها را توانسته تأمین کند، اما ادعای مدیریت جهانی را دارد. باید توجه داشت در این مدیریت جهانی چطور هنوز هم که هنوز است، نیازهای بشر را در نه تنها پاسخ نداده، بلکه در بسیاری موارد به بشر آسیب رسانده است.

وی با اشاره به سبک زندگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در تمدن غرب خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در سبک زندگی سیاسی، ادعای آزادی بیان و دموکراسی دارند؛ اما در عمل شاهدیم که با نظر مخالفی که قدرتمند باشد و نه صرفاً مباحث نظری و یا عقاید فردی، چگونه برخورد می‌کنند، توجه شما را جلب می‌کنم به نحوه برخورد تمدن غرب با جمهوری اسلامی و رسانه‌های جمهوری اسلامی.

دموکراسی و آزادی بیان پوشالی

عضو هیئت علمی حسینیه اندیشه افزود: بررسی سبک زندگی تمدن غرب باید مبنای تحقیقاتی و با منشأ تحقیقات کتابخانه ای باشد، نظام اخبار ما باید تغییر کند، فضای رسانه ما باید متفاوت شود، اینکه دائماً مصادیق زیرپا گذاشتن آزادی بیان توسط رسانه‌ها رصد شود و برای مردم روشنگری شود تا بدانند آنان که ادعای دموکراسی دارد، رأی و نظر مردم و تمایلات مردم را از طریق احزاب کانالیزه کرده‌اند. چراکه هزینه‌های احزاب از جمله هزینه‌های میتینگ، نظرسنجی، رسانه، پرورش مدیران، خرید و فروش و… از طریق سرمایه دارها صورت می‌گیرد، بنابراین قدرت خرید خدمات و کالاهای سیاسی فقط در اختیار سرمایه داران است، فلذا احزاب ابزاری می‌شوند برای اینکه سرمایه داران، افکار عمومی مردم را در سیاست کانالیزه کند، به عبارتی دموکراسی پول رقم می‌خورد. و برای ارائه آمار دقیق در این خصوص باید یک دستگاه تحلیلی داشته باشیم تا آمار جدید ارائه کند، اخبار و آمارها را زنده کند، در واقع یک آمار چند بعدی ترکیب شده ارائه نماید. ما نباید به ارائه دو خط خبر بسنده کنیم.

اسارت علم و فرهنگ و سیاست در دستان عده‌ای سرمایه دار

وی در ادامه با اشاره به سبک زندگی علمی و فرهنگی تمدن غرب بیان کرد: در سبک زندگی فرهنگی و علمی، باتوجه به تحقیقات و سفارش تحقیقات علمی با هزینه‌های گزاف، در واقع از نظر علمی نیز جامعه غرب اسیر دست سرمایه داران شده، یعنی علم به عنوان ابزاری که مدعی کمک به بشریت و کمک به رفع نیازهای بشر است، اما در واقع به دلیل هزینه بالای تحقیقات و آزمایشگاه‌های مجهز و نیز سازمانی شدن پروژه‌ها و تحقیقات، ابزار دست سرمایه داران است.

این استاد حوزه با ذکر یک مثال عنوان کرد: در کشورهای غربی، زمانی که طول عمر دستگاه‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های ساخته شده، به پایان می‌رسد، همان تکنولوژی را به چندین برابر قیمت به کشورهای غیر پیشرفته می‌فروشند، در حالی که به زودی فناوری بسیار پیشرفته‌تری به بازار عرضه خواهد شد، و همه این موارد برای کشوری‌های غیر پیشرفته ضرر محسوب می‌شود.

افزایش فاصله طبقاتی میان اقشار جامعه و در نتیجه بی ثباتی و هرج و مرج

وی با ذکر نمونه دیگری از سبک زندگی غرب، تصریح کرد: اینکه غربی‌ها، چطور نخبگان و به اصطلاح مغزهای کشورهای کمتر پیشرفته را نه تنها رایگان بلکه به ازای دریافت مبالغی از آنان؛ به کار می‌گیرند، در حالی که در سبک زندگی اقتصادی خودشان فاصله و شکاف طبقاتی فراوان به چشم می‌خورد؛ علی رغم اینکه تحریک بسیار شدیدی نسبت به بالاترین سطح زندگی برای مردم ایجاد می‌شود، و مردمی که با این فاصله طبقاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازهایشان جواب داده نمی‌شود، در نتیجه جرم و جنایت، افسردگی، انواع بیماری‌ها و… به دلیل این تحریک شدید نسبت به دنیا در مردم ایجاد و در واقع مردم به شدت تحقیر می‌شوند.

حیدری افزود: اخیراً آماری منتشر شده مبنی بر اینکه که فاصله متوسط حقوق کارگر امریکایی، که بالاترین دستمزد را در جهان دارد، با بالاترین دستمزد مدیرعامل شرکت‌های بزرگ حدود ۴ هزار برابر کمتراست، یعنی یک کارگر حدود ۵۶ الی ۶۰ هزار دلار در سال دریافت می‌کند و مدیرعامل یک شرکت حدود ۲۶۰ هزار دلار در سال، شما توجه کنید این فاصله طبقاتی چطور بشریت را به جرم و جنایت و بیماری و استرس و افسردگی و کمبود و احساس محرومیت و … می‌رساند، در حالی که ادعای غربی‌ها و نظام سرمایه داری در مورد رفاه مردم کشورهایشان، گوش فلک را کر کرده است.

مراحل تبلیغ تهاجمی در مقابل سبک زندگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دشمن

این عضو هیأت علمی حسینیه اندیشه خاطرنشان کرد: بنابراین در مرحله اول باید ما یک دستگاه تحلیلی داشته باشیم که سبک زندگی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنان و نیازهای بشری، انسانی و صدمات وارد شده به آن توسط غرب را علی رغم ادعا و تناقض شعار، عمل و کارآمدیشان، بررسی کنیم. و سپس در مرحله دوم، باید به جز لسان بشری و انسانی، لسان دینی هم وجود داشته باشد، و اخلاق رذیله را در با همه ابعاد سبک زندگی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… تطبیق دهد.

دشمن رذائل اخلاقی را به گونه‌ای زیبا و جذاب به جهان عرضه می‌کند

وی گفت: در تمدن غرب، رذائل اخلاقی از جمله حرص، طمع، حسد و… به صورت سیستمی به اخلاق جوامع بدل می‌شود و نه تنها طمع و حسد و… بلکه مجموعه‌ای از رذائل اخلاقی را با هم ترکیب کرده و جوامع را به دنبال خودشان می‌کشند، آنها کلکسیونی از اخلاق رذیله را به صورت سیستمی آرایش و در قالبی زیبا به مردم عرضه می‌کنند، بنابراین در مرحله دوم ما باید توان تطبیق این اقدامات را داشته باشیم.

مردم عدالت خواه ایران هیچگاه تحقیر در مقابل سرمایه داری را نمی‌پذیرند

حیدری بیان کرد: در مرحله سوم ما باید بپذیریم که غفلت ما و پذیرش سبک زندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… تمدن غرب، چطور جامعه دینی ما را دچار ضربه کرده، البته سبک زندگی سیاسی غرب در کشور ما کمتر پذیرفته شده به برکت انقلاب اسلامی و تغییر فضای سیاسی کشور. اما در هر صورت باید بپذیریم که در جوامع غربی چون مردم تحقیر در مقابل سرمایه را به دلیل دنیا پرستی، پذیرفتند، شاهد نوعی نظم و ثبات در جامعه هستند، اما مردم جامعه ما بخصوص بعد از انقلاب که وجدان دینی و عدالت خواه آنان تقویت شده، زیر بار این تحقیرها نمی‌روند. چراکه روح اسلام و انقلاب در وجدان دینی مردم ما را بیدار نگه داشته، اما در بخش‌هایی حکومت سرمایه داری و تغییر سبک زندگی منشأ برخی بی ثباتی‌ها و دو قطبی‌ها در داخل کشور است.

این استاد حوزه افزود: در مرحله بعد، به سبک زندگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب از موضع عینی و از منظر نیازهای بشری و انسانی و همچنین از منظر ادبیات دینی و تطبیق آنها ورود می‌کنیم و نیز توضیح مسائل و مشکلات جامعه ایران و تبیین منشأ مشکلات. و اینکه چطور باید ساختارهای مادی را به هم ریخته و ساختارهای الهی متناسب با اخلاق مردم ایران را مطرح و پیاده کنیم، این مرحله در واقع تهاجم محسوب می‌شود.

انقلاب ما و نهضت امام، نمونه بارز تبلیغ تهاجمی است

حیدری با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) بیان کرد: همانطور که حضرت امام (ره) شاه را یزید زمانه خواند، حساسیت دینی را بر ضد او تجمیع کرد، با تهاجم زمین‌بازی را بر ضد شاه و حکومت تغییر داد و فضای الهی را به گونه‌ای ایجاد کرد که رژیم نتوانست ادامه روند را پیش بینی کند و پی در پی در برابر حضرت امام (ره) شکست خورد، اگر همین روند را در ساختارهای مادی پیاده کنیم، کمتر هرج و مرج و ناآرامی ایجاد می‌شود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 11 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.