تایجی سفیر روسیه در روابط با انگلیس را «تقریباً مرده» خواند - تایجی

به گزارش رسپار به نقل از فارس، سفیر روسیه در انگلیس با اشاره به تصمیم لندن برای گسترش حجم زرادخانه اتمی خود، چنین اقدامی را نقض تعهدات طبق معاهده منع اشاعه خواند.

صحبت‌های «آندری کلین» در مصاحبه با رادیو «ال‌بی‌سی» انگلیس بعد از آن مطرح شده که «دومنیک راب» وزیر خارجه انگلیس چند روز قبل در ادعایی روسیه را تهدید خوانده بود.

کلین اعلام تصمیم لندن برای افزایش تعداد کلاهک‌های اتمی این کشور از ۱۸۰ به ۲۶۰ کلاهک را شگفتی بزرگ خواند و گفت در بازنگری و بررسی سیاست دفاعی، خارجی و امنیتی این کشور هیچ توجیهی برای تهدید حاد خواندن روسیه ارائه نشده است.

وی گفت: انگلیس قصد دارد تعداد کلاهک‌های اتمی را افزایش دهد، و این شگفتی بزرگی برای همه جهان بود، می‌توانم بگویم حتی برای کارشناسان آمریکایی. شما در حال افزایش کلاهک‌ها تا ۴۰ درصد هستید، این نقض معاهده منع اشاعه و بسیاری دیگر از توافقات است که فقط از کاهش تسلیحات اتمی می‌گوید.

سفیر مسکو در ادامه در خصوص روابط دو کشور گفت: فکر می‌کنم کاری که باید انجام دهیم، که فوراً به آن نیاز است، از سرگیری روابط اقتصادی است. قطعاً این برای انگلیس بخصوص بعد از برگزیت وقتی لندن در جستجوی شرکا و معاملات تجاری دیگر است، امری حیاتی است. ما چیز‌های زیادی برای ارائه به انگلیس داریم، اگر آن‌ها علاقه‌مند باشند.

او در واکنش به اتهام‌زنی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه همتای روس خود که وی را قاتل خوانده بود نیز «ولادیمیر پوتین» را دولتمردی بسیار خردمند توصیف کرد.

وی افزود: او روسیه را بعد از اتفاقات وحشتناک در دهه ۹۰ میلادی گرد هم آورد. از سال ۲۰۰۰، روسیه به ملت و کشوری متفاوت تبدیل شده است؛ و در حال قوی‌تر و قوی‌تر شدن است. موثرتر می‌شود. موجودیتی مستقل‌تر که منافع خود را دارد و از منافع خود دفاع می‌کند.

علیرغم جریان حاکم بر جامعه بین‌المللی برای کاهش بمب‌های اتمی بعد از پایان جنگ سرد، دولت انگلیس اخیراً اعلام کرده که قصد دارد زرادخانه اتمی خود را افزایش دهد.

دولت انگلیس برای توجیه این مسئله، مدعی شد که بازنگری و بررسی سیاست دفاعی، خارجی و امنیتی این کشور نشان می‌دهد که نمی‌تواند به تعهدات خود مبنی بر کاهش زرادخانه اتمی پایبند باشد.

بر اساس سیاست‌های اعلامی جدید انگلیس، روسیه نیز کماکان یک تهدید برای این کشور محسوب می‌شود.

روزنامه تلگراف گزارش داد، در صورت عملی شدن افزایش تعداد کلاهک‌های اتمی بریتانیا، برای نخستین بار از پایان جنگ سرد به این سو خواهد بود که شمار کلاهک‌های اتمی این کشور افزایش پیدا می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 7 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.