تایجی ازدواج در سنین بالا و خطرات بارداری آن - تایجی

سرپی: در جوامع امروزی، مشکلات باروری به دلیل بالا رفتن سن ازدواج یا تمایل زوج به بچه‌دار شدن در سنین بالاتر، افزایش یافته است چرا که با افزایش سن زنان، به تدریج قدرت باروری کم می‌شود و ۵ تا ۱۰ سال قبل از یائسگی، به شدت نزول می‌کند.

مشکلات اقتصادی، سیاست‌های ضعیف جمعیتی دولت برای تشویق جوان‌ها به ازدواج و فرزندآوری و تغییر در نگرش فرهنگی نسل جوان، باعث شده است جوانان ایرانی دیگر مانند گذشته یا تمایل به ازدواج نداشته  باشند یا فرزندآوری را مانعی برای رسیدن به اهدافشان بدانند، مسئله‌ای که به طور مستقیم پیامد‌های منفی نظیر بالارفتن سن ازدواج، تجرد‌های اجباری، افزایش نرخ طلاق و رواج پدیده تک فرزندی را درجامعه به دنبال داشته است.

کشور‌هایی که به لحاظ پزشکی پیشرفته محسوب می‌شوند، زنان بالای ۴۰ سال را هم به فرزندآوری تشویق می‌کنند. در ایران، اما فرزندآوری در سنین بالا با اما و اگر‌های زیادی ازسوی مسئولان بهداشتی روبه‌رو است و بر استرس مادران ایرانی افزوده است.

خطرات بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا می‌تواند با خطرات مختلفی برای مادر و فرزند همراه باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دچار شدن به فشار خون بالا

باردار شدن در سنین بالا احتمال دچار شدن به فشار خون را افزایش می‌دهد. همراه شدن فشار خون بالا با کاهش عملکرد ارگان‌هایی نظیر کبد و کلیه می‌تواند وضعیت پزشکی خطرناکی را ایجاد کند که به آن پره اکلامپسی گفته می‌شود. برای پیشگیری از این وضعیت هنگام تجربه بارداری در سنین بالا به طور منظم فشار خون خود را تحت نظر داشته باشید و در صورت تجربه علائمی نظیر ورم ناگهانی بدن، ایجاد مشکلاتی در بینایی و دچار شدن به سردرد‌های شدید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

۲. زایمان زودرس

بررسی نشان می‌دهد مادرانی که در سن بالا بارداری را تجربه می‌کنند بیش از دیگران دچار زایمان زودرس می‌شوند. زایمان زودرس به شرایطی که گفته می‌شود که نوزاد زودتر از هفته ۳۷ ام به دنیا می‌آید. کودکانی که زودتر از موعد و به طور نارس متولد می‌شوند نسبت به سایر کودکان در طول عمر خود بیشتر با مشکلات سلامتی رو به رو می‌شوند. مشاوره کودک می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما بدهد. برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

۳. دیابت دوران بارداری

سن یکی از عوامل خطر برای دچار شدن به دیابت دوران بارداری است. از همین رو باید میزان قند خون را قبل از اقدام به بارداری و در طول آن پایش کنید و در صورت بروز هرگونه تغییر در وضعیت آن با پزشک مشورت نمایید. بالا بودن قند خون و عدم اقدام برای بهبود آن در این دوران می‌تواند به ارگان‌های مختلف بدن شما نظیر رگ‌های خونی، سیستم اعصاب و بینایی آسیب برساند و عوارض ناخوشایندی را به بار بیاورد.

۴. بروز نقایص مادرزادی

یکی از خطرات بسیار مهم بارداری در سن بالا، افزایش احتمال به دنیا آمدن نوزاد با نقایص مادرزادی است. از جمله مهم‌ترین نواقص مرتبط با این شرایط می‌توان به سندرم داون اشاره کرد. کودکانی که با مشکلات مادرزادی به دنیا می‌آیند در جنبه‌های مختلف ذهنی و جسمانی دچار اختلالات عملکردی می‌شوند و مشکلات رشدی متعددی را تجربه می‌کنند.

۵. سقط جنین و مرده‌زایی

آمار و ارقام نشان می‌دهند سقط ‌جنین یا به دنیا آوردن نوزادان مرده با افزایش سن مادران رابطه مستقیمی دارند و از جمله مهم‌ترین پیامد‌های منفی بارداری در سن بالا محسوب می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 191 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.