رد کردن لینک ها

یین و یانگ در تئوری پزشکی

این سمبل (یین یانگ -) نشان دهنده درک چینی باستانی است که چطور چیزها ( اشیاء) کار می کنند. دایره بیرونی نشان دهنده “همه چیز”ا ، در حالی که شکل سیاه و سفید در داخل دایره نشان دهنده اثر متقابل دو انرژی به نام “یین” (سیاه) و “یانگ” (سفید) هست، که  باعث وقوع همه چیز است. آنها به طور کامل سیاه یا سفید نیست ، فقط بخاطر این است که همه  چیز در زندگی کاملا سیاه یا سفید نیست ، و آنها نمی توانند بدون یکدیگر وجود داشته باشد.

در حالی که “یین” تاریک، غیر فعال ، رو به پایین ، سرما ، انقباض ، و ضعیف است،اما “یانگ” روشن و فعال ، به طور فزایندهای ، داغ ، گسترش ، و قوی است. شکل یین و یانگ بخش از نماد ، در واقع به شما احساس حرکت مستمر از این دو انرژی ، یین یانگ به یین و یانگ را به سبب همه چیز را به رخ دهد : فقط به عنوان چیزهایی گسترش و قرارداد ، و تغییرات درجه حرارت از گرم به سرد است.

یین و یانگ در تئوری پزشکی

مقدمه: مفهوم یین و یانگ و پنج عامل  ارائه شده در  چارچوب فکری بسیاری از چینی ها به خصوص در زمینه های علمی مانند زیست شناسی و پزشکی ،  ارگانهای بدن به عنوان پدیده های دیگر طبیعی مرتبط ، مشاهده شد ند و بهترین و قابل فهم ترین  در جهت  ارتباط و مکاتبات هستند.بیماری به عنوان اختلال در تعادل یین و یانگ یا پنج عامل ناشی از احساسات ، گرما یا سرما ، و یا تحت تاثیر دیگر عوامل  دیده می شد. بنابراین درمان به  تشخیص دقیق منبع عدم تعادل بستگی دارد.اولین بازمانده های  متون پزشکی قطعات دستنوشته در مقبره هان است. علاوه بر  نظریه کلی ، این متون مواد مخدر ، ژیمناستیک ، جراحی های کوچک ، جادوها و سحر ها را پوشش میدهد.متنی که تبدیل شد به منبع اصلی نظریه پزشکی نیز ظاهرا مربوط به تاریخ هان است. فرض بر این است که این متن پزشکی کلاسیک امپراتور زرد ، در طی هزاره سوم پیش از میلاد توسط امپراطور افسانه ای زرد نوشته شده باشد. بخش کوچکی از آن  در زیر آورده شده است

امپراتور زرد گفت : ”اصل یین و یانگ بنیاد کل جهان شده است. و زیر بنای همه چیز در خلقت است. وسیر تکاملی  والدین  رل به ارمغان می آورد ؛ و ریشه و منبع حیات و مرگ است، ودر  معابد خدایان به منظور درمان و درمان بیماری ها یافت شده است و شخص  باید در جستجوی  ریشه های آن باشد.

آسمان با تراکم یانگ ، نیروی نور ،بوجود آمده و زمین با تراکم  یین، نیروهای تاریکی؛ ایجاد شده است. یانگ پایه صلح و آرامش ؛ یین پایه سردرگمی و آشفتگی. یانگ پایه تخریب ؛ یین می ایستد برای حفاظت. یانگ فروپاشی به ارمغان می آورد ؛ یین شکل می دهد به اشیاء….عنصر خالص و زلال نور است در بالای تصنعات متجلیست و عنصر تیره تاریکی در مدخل پایین تر آشکار می شود. یانگ ، عنصر نور ، سرچشمه روزنه ها.یین ، عنصر تاریکی ، درون 5 احشاء حرکت میکند. یانگ نیروی زلال نور واقعا در 4 اندام حضور دارد و یین نیروی  تیره تاریکی، قدرت 6 گنجینه طبیعت ، را ذخیره می کند.

آب مظهر یین همانطور که آتش مظهر یانگ است .  یانگ هوا ایجاد میکند، در حالی که یین حواس را، که متعلق به بدن فیزیکی  است بوجود می اورد .هنگامی که بدن می میرد ، روح در هوا که، محیط زیست طبیعی آن است ، نگهداری می شود.

روح مواد مغذی خود را از طریق هوا و بدن  مواد مغذی خود را از طریق حواس دریافت  میکند  “اگر یانگ بیش از حد قدرتمند است ، پس یین ممکن خیلی ضعیف باشد.

اگر  یین به ویژه  قوی باشد ، پس یانگ رو به کاهش  است.اگر نیروی مرد غالب است ، در نتیجه گرمای بیش از حد وجود خواهد داشت. اگر نیروی زن غالب باشد پس بیش از حد سرد است . قرار گرفتن در معرض حرارت مکرر و شدید سرما خوردن را در پی  خواهد داشت.سرما جسم را صدمه میزند در حالیکه گرما به روح آسیب می رساند.  وقتیکه جسم صدمه دیده باشد  ورم خواهد کرد و اگر شخص به ناهماهنگی در روح پی ببرد در نتیجه  درد شدید خواهد شد. . به همین ترتیب ، هنگامی که تورم ظاهر شود  درد شدید احساس خواهد شد پس ، میتوان گفت که اختلال در جسم باعث جراحت روح میشود…. طبیعت چهار فصل و 5 عنصر دارد. برای تضمین  عمر طولانی ، این فصول و عناصر باید قدرت ایجاد سرما و گرما ، خشکی ، رطوبت ، باد  را ذخیره داشته باشد.

انسان 5 احشاء ( دل وروده و جگر و امثال ان) دارد  که در آن ا این  5 آب و هوا ، به شادی ، خشم ، احساس همدردی ، غم و اندوه و ترس تبدیل شده. است. احساسات از شادی و خشم ناشی می شوند که به روح  ضرر می رسانند درست مثل سرما و گرما که به جسم ضرر می زنند.خشم زیاد باعث آلوده شدن یین ؛ شادی زیاد باعث آلوده شدن یانگ است. وقتی احساسات سرکش افزایش میابند نبض جسم قطع میشود . هنگامی که شادی و خشم بدون اعتدال هستند ، سپس سردی و گرمای همه جا را در بر می گیرد و دیگر زندگی ایمن نیست. یین و یانگ باید به میزان برابرباهم باشند.

امپراتور زرد پرسید،”آیا جایگزینی برای قانون یین و یانگ هست؟”
بو چی جواب داد : “وقتی یانگ قوی تر است ، بدن گرم است ، منافذ پوست بسته شده و مردم شروع به نفس نفس زدن میکنند ؛ آنها  خشن و زبر و درشت  می شوند و عرق ندارند. آنها  تب دارشده ، دهان شان خشک و ترش می شود ، احساس درد در  شکم و آنها از یبوست می میرند.هنگامی که یانگ قوی تر است ، مردم می توانند زمستان را تحمل کنند اما تابستان را نه. هنگامی که یین قوی تر می باشد ، بدن سرد و پوشیده از عرق است. مردم متوجه هستندکه مریضند ، آنها لرزه و احساس سرما دارند. وقتی که احساس سرما  می کنند ، روحشان سرکش می شود. شکم آنها ،نمی تواند هیچ غذا یی را دیگر هضم کند و آنها می میرند.وقتی یین قوی تر است ، مردم می توانند زمستان را تحمل کنند اما تابستان را نه. بنابراین پایین و بالابودن یین و یانگ متفاوت است ، و درنتیجه نشانه های بیماری هم متفاوت است.

امپراتور زرد پرسید : “آیا می توان کاری  انجام داد تا ماهیت این دو اصل هماهنگ و تنظیم شود ؟” بو چی جواب داد : “اگر شخص توانایی شناخت 7 مضرات و 8 مزایا را داشته باشد می تواند این دو اصل را هماهنگ نماید.اگر شخص نداند که چگونه از این دانش استفاده نماید ، زندگی اش  خیلی زود  فروپاشیده خواهد شد.تا  سن 40سالگی  نیروی یین در بدن به نیمی از قدرتش رسیده  و همچنین قابلیت های جوانی فرد کاهش یافته است.تا سن 50 بدن سالگی  جسم سنگین شده است. گوش ها دیگر خوب نمی شنوند و. چشم دیگر به وضوح  مشاهده نمی کنند.تا سن 60 سالگی قدرت یین به سطح بسیار پایین کاهش یافته است. مجموعه های جنسی در نهمین مدخل دیگر به نفع یکدیگر نیستند ….

کسانی که به دنبال حکمت فراتر از محدوده طبیعی بوده اند شنوایی خوب و وضوح بینایی  خوب را حفظ خواهند کرد. بدن آنها قوی و نورانی باقی خواهد ماند . اگر چه آنها در طی سالها  پیر میشوند  ، آنها با جسم توانا و نیرومند باقی خواهند ماند و قادر به کسب منافع زیادی هستند.به همین دلیل قدیمی ها گفته اند  در هیچ یک از  امور جهان عجله ای نیست. آنها در لذت و شادی آرام با  وقار بوده اند.آنها آنچه را فکر میکردند بهتر است ،انجام دادند و خواهد شد و جاه طلبی نمیکردند . بنابراین دهانه خود اختصاص داده بود از زندگی بدون محدود کند ، می خواهم که از آسمان و زمین است. این راه sages باستانی و کنترل خود را انجام می باشد.

با مشاهده خودم من در مورد دیگران یاد میگیرم، و بیماری های آنها برای من آشکارمی شود. با مشاهده علائم خارجی ، من ، دانش در مورد بیماری های داخلی را گردآوری میکنم . شخص باید چیزها را با یک نگاه عادی  مشاهده کند و باید مسائل را با دقت  مشاهده کرده و چیزهای بی اهمیت را مثل اینکه  آنها بزرگ و مهم هستند ، درمان کند. وقتی آنها خطررا درمان میکنند حالت آنان فرق میکندکارشناسان در بررسی کلی ظاهر بیماران خود  می گویند ، آنها نبض را احساس میکنند  و تعیین میکنند که آیا یین و یانگ باعث بیماری است….

برای تعیین اینکه آیا یین یانگ یا مسلط شده ، شخص باید قادر به تشخیص یک پالس ضعیف از یک وضعیت  سخت باشد. تپش درشخص با بیماری یانگ ، تسلط یین با بیماری یین ،تسلط یانگ وقتی که شخص با زور و قدرت است ، یا وقتی که یین و یانگ در هماهنگی مناسب هستند.

www.taiji.ir

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه